Sunday, 8 December 2013

MY DAD MY HERO

ASSALAMULAIKUM..

     Semester pertama bakal melabuhkan tirainya.Maknanya dah 4 bulan aku berada jauh dari keluarga.Memang aku selalu balik ke kampung..Walaupun jauh aku tetap balik kalau masa mengiizikan.Bagi aku sesibuk mana pun aku kat sini aku tetap juga nak cari sikit masa untuk jumpa mama,abah dan umi.Aku tak kisah kalau ada yang panggil aku anak manja.Bagi aku mama,abah dan umi adalah segalanya..

     Bagi seorang anak kita banyak bercerita mengenai ibu kan??Hari ini aku nak bercerita mengenai seorang LELAKI yang paling hebat dalam hidup aku.seorang LELAKI yang tak bisa ku cari ganti..LELAKI itu adalah seorang ABAH..

     ABAH selalu merungut yang aku jarang telefon dia..Kalau ada masalah MAMA atau UMI orang pertama yg aku rujuk..'ABAH' sebenarnya bukan adik tak terfikir nak telefon abah tapi adik tak nak bebankan dan susahkan abah.Bagi adik cukuplah ABAH bersusah payah cari rezeki untuk sara adik belajar.ABAH,adik mungkin tak dapat nak selami hati ABAH tapi percayalah setiap saat adik disini adik selalu ingatkn ABAH.Adik selalu rindu nak tengok ABAH makan.Adik selalu rindu nak dengar ABAH berleter.Adik selalu rindu nak dengar setiap nasihat ABAH.Walaupun ABAH terlalu Tegas dengan anak-anak tapi adik tahu jauh disudut hatimu ABAH ingin melihat anak-anak ABAH berjaya dunia dan akhirat.

    ABAH,

       Adik tahu abah dah banyak susah sebelum ni.Tapi ABAH tak pernah pun sesekali cerita dengan anak-anak.Adik rindu nak borak sama-sama dengan ABAH..Adik ingat lagi waktu adik dapat tawaran belajar ABAH orang yang paling gembira..Walaupun ABAH berat hati nak lepaskan adik ke sini tapi ABAH tetap yakin yang adik boleh berdikari sendiri.Adik ingat ABAH,ada yang kata abah tak ambik peduli pasal adik nak sambung belajar.Ye la kebanyakan urusan adik buat sendiri.Adik redah hujan dan panas sebab nak urusankan semuanya..Bila ada suara yang mengatakan begitu ABAH terdiam..ABAH tertunduk kecewa..Tiba-tiba ABAH kata "adik, ABAH memang nak tolong adik uruskan semua tu..tapi masa tak izinkan ABAH untuk buat semua tu.ABAH harap adik faham"...

     ABAH,adik faham semua tu..Biarlah apa orang nak kata tapi bagi adik ABAH adalah segalanya..Adik uruskan semua tu sendiri sebab adik tak nak menyusahkan ABAH..Bagi adik ABAH adalah guru yang terbaik..ABAH sentiasa ajar anak-anak agar jangan sesekali bergantung harap dengan orang lain..


UNTUK ABAH,
   
     Adik minta maaf atas segala kekhilafan yang dah adik lakukan..Adik cuma minta setulus doa dari ABAH agar adik mampu mencapai cita-cita adik..ABAH doakan adik agar tak terkeluar dari landasan sebenar.Doakan adik agar dikuat dan ditabahkan hati untuk terus menghadapi liku kehidupan ini.

#YaALLAH kau lindungilah ABAH disetiap langkah perjalanannya.KAU ampunilah dosanya.KAU kuatkanlah tubuh badannya.KAU kurniakanlah rezeki yang melimpah ruah padanya..AMIN YA RABBAL ALAMIN..

Thursday, 26 September 2013

TITIK PERMULAAN


ASSALAMUALAIKUM PEMBUKA BICARA..

Dan bersawang dah blog ni..tak sempat nak update disebabkan kekangan masa..Alhamdulillah,dah 2 minggu lebih aku sah bergelar pelajar di UNIVERSITI KUALA LUMPUR MALAYSIAN INSTITUTE OF INDUSTRIAL TECHNOLOGY..kalau di area johor ni ia dikenali sebagai UNIKL MITEC...glamer gitu..




PERMULAAN SEBAGAI ANAK PERANTAU:KEDIAMAN SISWI


Maaf yer...gambar bilik tiada yer...DIPRIVACYKAN...hahaha..

#UNIKL MITEC ni tak la segah dah sehebat IPT lain...tp bagi aku cukuplah sekadar aku mampu menuntut ILMU dan mampu buatkan MA,ABAH n UMI tersenyum..tu ja..aku ni tak pandai tapi aku bersyukur kerana masih diberi peluang untuk terus menuntut ILMU...

#KEJAYAAN BUKAN TERHASIL HANYA DARIPADA KITA BELAJAR DI TEMPAT YANG HEBAT TETAPI IA TERHASIL DARI USAHA,DOA DAN TAWAKAL...KEJAYAAN JUGA ADALAH BUKTI KEHEBATAN DOA SEORANG AYAH DAN IBU YANG SENTIASA MENGIRINGI SETIAP LANGKAH PERJALANAN SI ANAK..YA ALLAH,AKU BERADA DI SINI TANPA IBU DAN AYAHKU DISISI..KAU PERMUDAHKANLAH SEGALA URUSANKU..KUATKANLAH SEMANGATKU..SESUNGGUHNYA YA ALLAH KAU LEBIH MENGETAHUI  APA YANG TERSEMAT DI HATIKU..AKU YAKIN QADA' DAN QADAR MU..SESUNGGUHNYA INI LAH REZEKI DAN PEBGORBANANKU UNTUK KEDUA IBU DAN AYAHKU..UNTUK UMI,DOAKANLAH AKU DISETIAP LANGKAH PERJALANANKU.KU AKUI DOAMU JUGA HEBAT SEPERTI DOA SEORANG IBU YANG MELAHIRKANKU,KERANA KAU JUGA WANITA TERHEBAT DALAM HIDUPKU SEPERTI MAMA..


nur syazwani bt abdul rahim

Monday, 5 August 2013

SYAWAL 1434H


ASSALAMUALAIKUM..

Alhamdulillah masih diberi peluang bernafas sehingga syawal 1434H...Terima kasih Ya ALLAH..Di kesempatan ini,aku mewakili pihak keluarga sama ada keluarga kecil mahupun keluarga besarku ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI buat seluruh umat islam di seantero dunia..
Dalam pada keseronokkan kita menyambut SYAWAL,ingatlah dan luangkan sedikit masa untuk terus berdoa kepada SAUDARA kita yang sedang berjuang mempertahankan agama ALLAH S.W.T di sana...



ASSALAMUALAIKUM PRINCESS ACHIK....WELCOME TO THE REAL WORLD SAYANG..WELCOMING NUR AINA SYAZWINA..#nama kita terbalik dekat belakang je..:-)
Syawal 1434H ni juga keluarga besar sebelah abah akan sambut dengan kehadiran puteri kecil ni...ALHAMDULILLAH...ni anak kakak sepupu aku...aku memang rapat ngan ibu baby ni...dia la sahabat juga kakak bgi aku...jadi balik kampung raya ni si puteri ni la buah hati aku..ni kira cicit TOKWAN aku yang ke-9 dan cicit perempuan yang keempat....Mood raya yang tak sabar-sabar nak balik tengok baby..

Monday, 17 June 2013

MY BABY


ASSALAMUALAIKUM..
LAMA RASANYE TAK UPDATE BLOG..SEKARANG NI BUZY SIKIT SO BLOG NI DAH DIANAK TIRIKAN,,,AHHAHA..ALHAMDULILLAH DAPAT REST DAY 2 HARI SO TUNAIKAN LA PERMINTAAN SI KECIL YANG SELALU MERUNGUT NK P PARK..

KALAU NAK KELUAR JA G KERJA AYAT NI LA SLALU AKU DENGAR DARI ADIK EMOK N KAKAK.

ADIK EMOK: EAT (SEBENARNYA ACHIK TAPI PELAT..NK SEBUT TAK RETI)
NAK G ANE??????
KAKAK :YA LA....BILA KITA NAK P PLAYGROUND..LAMA TAK P
AKU:ALA KEJA LA...KAKAK N ADIK EMOK DUDUK LA UMAH..TENGOK JA TV.
KAKAK:ALA BOSAN LA..MAK JAN(PANGGILAN UTK MAK AKU) TAK BAGI TGOK LAMA-LAMA.

KESIAN PUN ADA GAK TAPI NAK BUAT CAMANA KEJA..

NI LA KAKAK..TAPI DIA TAK DIBENARKAN P PLAYGROUD SEBAB DEMAM..
SORRY SAYANG,DOK RUMAH K..NANTI SIHAT KITA P LAIN.



LEPAS ASAR GERAK G PLAYGROUND..AKU BAWAK SI BABY AIYRA N ADIK EMOK JA..
OK LA MALAS NAK POTPET TENGOK JA LA.



                           baby AIYRA yang siduk dok tengok orang lari.


                             
                                              MUKA PASRAH JE DOK DALAM TU..
                                           

                                                ADIK EMOK YANG SUPER EXCITED




                                          BUDAK NAKAL..AIYRAA SYADIHAH



                                                ABANG YANG CARING...
                                                SENTIASA JAGA ADIK..



                                          HAHAHA...UMI PUN SIBUK NAK JOIN..

NI JE YANG SEMPAT AKU CAPTURE...DOK SIBUK MENGEJAR BUADAK YANG BARU DAPAT KAKI NI..AHAHHAH..APAPUN SELAMAT HARI LAHIR YANG PERTAMA SAYANG..KEJAP JA DAH SETAHUN YER AWAK BABY AIYRAA.


WALAUPUN BUDAK-BUDAK NI HANYA LA ANAK MENGASUH MAMA TAPI DIORANG RAPAT DENGAN AKU..NI SEBABNYA DIORANG BANYAK HABISKAN MASA KAT RUMAH AKU..LAGI PUN SI AIYRAA N ADIK EMOK NI MAMA YANG JAGA MASA DALAM PANTANG..LAGIPUN FAMILY DOIRANG NI KIRA SAUDARA ANGKAT KAMI LA..


Thursday, 14 February 2013

...........................



ASSALAMUALAIKUM..
           
                Sedar tak sedar dh sebulan 15 hari aku ada di tahun baru...ALHAMDULILLAH ya ALLAH..aku masih diberi kesempatan utk terus bernafas di bumimu.......Entry kali ni tentang MAMA&ABAH....hmmm...aku bersyukur sgt sebab dilahirkan sebagai anak kepada En ABDUL RAHIM AHMAD & Pn NORIZAN HAMID....upss lpa satu lgi ZAHRAWATI HAMID a.k.a UMMI....Abah aku xkwen dua k..ummi ni adik mama...dia tgal dgn kitaorg dri waktu abg aku lhir lgi....

            Bercerita tntang mama,abah n ummi...aku cuma nak cakap yang aku kagum dgn diorang...Diorang berjaya sbab lalui hidup yang amat perit...Diorang slalu pesan "walaupun suatu hari nanti kita diuji dengan kesusahan,tolong la jangan menyusahkan orang sekeliling....cuba bangun kembali dan berusaha untuk terus berdiri semula...Mintak tolong ALLAH....itu adalah senjata yang sebenar-benarnya"


              Ini adalah pesanan yang akan aku ingat....walaupun suatu hari nanti aku akn berkeluarga aku harap dapat terapkan apa yang diajar kepada aku dari aku kecil hingga sekarang kepada anak2...INSYAALLAH....

              Ajaran seorang ayah dan ibu seperti karangan bunga yang indah bagi kepalamu dan
              suatu kalungan bagi lehermu


Tuesday, 1 January 2013

rEaL LiFe iS cOmiNg..

ASSALAMUALAIKUM..

ALHAMDULILLAH SELESAI SUDAH EXAM ...MAAF SEBAB LAMA TAK UPDATE..SEKARANG NI PUN STILL SIBUK TAPI INSYAALLAH  AKU AKN CUBA UPDATE BLOG NI DENGAN LEBIH KERAP..

TAK TAHU LA NAK STORY APA..TP CUMA NAK LUAH ISI HATI SENDIRI...SEKARANG DAH MASUK TAHUN BARU...SO AKU TAKDE AZAM BARU CUMA AKU INGIN JADI YANG TERBAIK DARI SEKARANG...AKU AKN BERUSAHA UNTUK UBAH DIRI NI JADI SEORANG YANG LEBIH BAIK...INSYAALLAH...

#SELAMAT TAHUN BARU DAN SEMOGA APA YANG KORANG HAJATKAN AKAN DIMAKBULKAN ALLAH S.W.T..INSYAALAH

Wednesday, 12 September 2012

MY MUM MY SOUL

huhhhhhhhhhhh.....lega skit..bru je hbis trial exam...so skrg kna buat pecutan for STPM....
result yg dpt cukup2 ja...so kna work smart skit lgi....tapi apa2 pun bersyukur sgt2 sebab ada pningkatan....dalam dok tgah trial MAMA pula nak kena operate....so kena pandai2 la bahagi masa....nasib la sewaktu operate tu aq xdak paper...

pagi 27/8/2012

Went to HPP..MAMA kna admitted wad...so pergi la buat smua urusan ngn abah n umi ja...angah n along keja time tu...so aq la yg kna...lgipun aq nieyh mulut byak skit.....jdi aq akn dijadikan mangsa utk bertanya...ihihihihihi....malam tu ABAH sewa hotel kt area Georgetown...so dekt skit nk p sana...bukan xnak blik Kedah(walaupun bru sejam ja pejalanan utk smpai rumah..klu x jem la) tp ABAH aq nieyh jenis yang cepat letih....

28/8/2012

pagi2 la dh pergi HPP...kna mandikan MAMA dlu....she had an operation around 12 pm...

PIC:15 minutes before msuk OPERATION THEATRE...went into the operation theatre around 12.30PM  
      





PIC: 2 hours after having an operation...lambat skit sebab kena kuarantin sejam utk stabilkan  balik....around 7.30 pm



#lepas je MAMA hbis operate dalm pukul 5.30 pm macam tu...aq dibenarkan msuk utk tgok mama
  ....sayu je tgok time tu bila MAMA xsedar lagi....apa2pun ALAHAMDULILLAH.....semuanya selamat....THANKS KEPADA SEMUA AHLI KELUARGA,GURU-GURU N RAKAN YANG 
SENTIASA MENDOAKAN MAMA......SEMOGA ALLAH SENTIASA MERAHMATI KALIAN..